سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصحاب رسول الله


تعداد بازدید

v امروز : 0 بازدید

v دیروز : 0 بازدید

v کل بازدیدها : 2190 بازدید

87/2/27 :: 12:25 صبح

                                  بسم الله الرحمن الرحیم

 

              (گزری کوتاه بر زندگی حضرت سعد ابن وقاص (رض))

      قهرمان قادسیه ، فاتح مداین ، نابود کننده آتش مجوسیت در ایران

                      صحابی جلیلقدر مکتب محمد مصطفی (ص)              

                                    (نسب حضرت سعد)

سعد پسر مالک ابن وهیب مشهور به ابی وقاص –مادر حضرت سعد حمنه بنت سفیان بقولی دیگر خمنه بنت سفیان کنیه سعد ابواسحق و لقبش (الاسد فی بواثنه)   یعنی شیر در چنگالش .

                                          ( تولد

 23 سال قبل از هجرت رسول خدا در مکه مکرمه بدنیا امد و از قبیله بنی زهره مادر قوم آن حضرت (ص)بود.

                                       (سعد قبل از اسلام)

دارای عاطفه و احساسی مهربان نسبت به پدر و مادر بود به هیچ وجه علاقه ای به لهو و لعب و بازیچه هایی که هم سالانش داشتند نداشت

 حضرت سعد وقتش را در آماده کردن تیر و ساختن کمان و تیر اندازی سپری  می کرد.

سوء اخلاق و فساد عقیده قومش را نمی پذیرفت و منتظر بود تا دستی نیرومند او را از تاریکی بیرون کشیده و راه عدالت و انسانی را رهنمون شود.

                                            (اسلام سعد)

حضرت سعد ابن وقاص سریع دعوت توحید را پذیرفت و سومین یا چهارمین فردی بود که به اسلام مشرف گردیدزمانیکه سعدمشرف به اسلام گردید هفده سال سن داشت  ،داستان زندگی حضرت سعد را در کتاب سعد و سعید یاوران راستین پیامبر بخوانید.

                                 (سعد اولین تیر انداز اسلام)

روزی ییامبر(ص) گروهی را به منطقه ای درسمت جحفه فرستاد که سعد نیز همراه آنان بود ناگهان مشرکان بر مسلمانان حمله ور شدند در این لحظه فقط سعد با تیر هایش راه را بر مشرکین بست و مسلمانان را پشتیبانی کرد و این اولین قتال در اسلام بود حضرت علی می فرماید اطلاع ندارم که پیغمبر جز به حضرت سعد به کسی دیگر بگوید پدر و مادرم فدایت   من شنیدم که پیامبر در جنگ احد به سعد میگفت تیر اندازی کن پدر و مادرم فدایت.                  

                                  (سعد نگهبان پیامبر ص)

حضرت عایشه رض      می فرمایند شبی پیامبر آرزوی نگهبانی برای منزلش را مینمود و فرمود ای کاش که امشب مردی نیک و مخلص از یارانم از ما نگهبانی میکرد که در همین لحظه صدا ی ششمشیری را شنیدم       پیامبر فرمود کیست؟ حضرت سعد گفت         سعد ابن ابی وقاص هستم یا رسول الله آمده ام تا از شما نگهبانی کنم سپس پیامبر با خیال راحت خوابید.

 

                                     (سعد مجاهد)

حضرت سعد در اگثر غزوات در جنگهای پیامبر علیه کفار پیامبر را همراهی   می کرد و به عنوان نگهبان پیامبر شناخته شده بود جنگهایی که سعد در ان پیامبر را همراهی می کرد عبارت بودند از بدر ، احد،احزاب و تمام جنگهای عصر رسالت ،         حضرت سعدفرمانده سپاه اسلام در جنگ قادسیه بود.

                                      (فضایل سعد)

در مورد فضایل و مناقب حضرت سعد تمامی آیات و احادیثی که در مورد صحابه ان حضرت در قران و حدیث وارد شده شامل حضرت سعد نیز میباشد.

 شأن و منزلت حضرت سعد در قران در آیات 14-15 سوره لقمان ایه 8 سوره عنکبوت ایه 15 سوره احقاف ایه 52 سوره انعام بیان شده مراجعه شود.

                (شأن و منزلت حضرت سعد از دیدگاه نبی مکرم اسلام ص)

 

در صحیح بخاری آمده که حضرت عای (رض) فرمودند از حضرت عبدالله بن عمرو روایت شده  که روزی پیا مبر (ص) در جمع صحابه بود نگاهش را به سویی متمرکز کرده بود و به صدای خفیفی چیزی را زمزمه میکرد  سپس رو    به صحابه نمود و فرمود   تا چند لحظه دیگر مردی از اهل بهشت از این درب  وارد میشود       راوی حدیث می گوید همه ی ما دوست داشتیم که این مرد از بستگان ما باشد همگی چشمانشان را به در ب دو خته بودند که چه کسی وارد میشود ،ناگهان حضرت سعد ابن ابی وقاص وارد شد حضرت عبدالله ابن عباس  (رض)می فرماید  از رسول خدا شنیدم  که فرمودند             سعدبن ابی وقاص باهزارجنگجوی سوارکار برابری می کند .

   درباب روایت حدیث حضرت سعد مجموعاً 271 حدیث از رسول خدا روایت کرده است.

 حضرت سعد 34 فرزند داشت 17 پسر و 17 دختر

حضرت سعد یکی از عشره مبشره هست که پیامبر صراحتا پیام بهشتیبودن اورا داده است  .    حضرت سعد دایی پیامبر بود و فاتح بزرگ ایران لقب گرفت و نیز بانی شهر کوفه بود.

                           (وفات این شاگردواقعی  مکتب رسول الله   )

 

سعد فداکار پس از عمری تلاش و جهاد در راه خدا و پس از کسب افتخاراتی فراوان در سن 87 سالگی و در سال 55 یا 59 هجری در محلی به نام   عقیق نزدیک به مدینه این دنیای فانی را وداع گفت نماز جنازه ایشان در مسجد النبی خوانده شد و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

رحمت ورضوان حضرت حق نثار سعد وسایر اصحاب حضرت ختمی مرتبت باد                                                                                

                                      

 

 

 

 


نوشته های دیگران ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ


منوى اصلى

خانه v
شناسنامه v
پارسی بلاگv
پست الکترونیک v
 RSS  v

درباره خودم

لوگوى وبلاگ

اصحاب رسول الله

اوقات شرعی

اشتراک در خبرنامه

 

template designed by Rofouzeh